Niemand wordt met rijvaardigheid geboren. Dat geldt dubbel voor rijden op een glad wegdek. Zelfs ijzel of een dun laagje sneeuw volstaan reeds om je rijgedrag hierop aan te passen. Wat moet je weten?

Langzamer rijden
Regel nummer één voor rijden op sneeuw en ijs: langzamer rijden. Doe geen bruuske acceleraties, rem- of stuurbewegingen.

Meer afstand houden
In slechte weersomstandigheden moeten voertuigen het dubbele van de normale onderlinge afstand aanhouden: in plaats van één autolengte per 16 km/u reken je op  twee of drie, afhankelijk van hoe slecht de weersomstandigheden precies zijn. Op sneeuw en ijs moeten auto's bij een snelheid van 65 km/u bijvoorbeeld een onderlinge afstand van acht tot twaalf autolengtes aanhouden.

Het juiste remgedrag
Rem eerder af bij bochten wanneer je moet stoppen. Blijf controleren hoeveel grip je hebt door het rempedaal af en toe licht aan te raken. Als de auto gaat glijden wanneer je begint te remmen, laat dan het rempedaal onmiddellijk los, en rem opnieuw, maar langzamer.

Tips voor rijden of glijden
Als je auto bijvoorbeeld naar rechts glijdt, blijf dan naar rechts sturen totdat je weer controle hebt, en stuur dan voorzichtig weer terug de juiste kant op. Vaak is er voldoende tijd om deze methode succesvol toe te passen, maar soms ook niet. Trek erg geleidelijk op om te voorkomen dat de wielen doorslippen. Verlies je toch grip, schakel dan naar een hogere versnelling. Dat doe je ook bij het nemen van een helling. Afremmen doe je zoveel mogelijk op de motor.

Noodstop
Moet je plots en onverwacht in de ankers, is de belangrijkste regel: eerst de koppeling intrappen, vervolgens het gas loslaten en ten slotte zachtjes remmen. ABS zal de remafstand niet verkorten, maar laat je wel toe de nodige correcties uit te voeren.


Blijf op de omstandigheden letten
Bestudeer het weerbericht voor je vertrek. Ga pertinent niet rijden in een sneeuwstorm tenzij het echt niet anders kan. Blijf ook tijdens het rijden op de omstandigheden buiten de auto letten. Daalt de temperatuur? Zijn de weersomstandigheden zodanig dat vocht in de lucht op het wegdek kan neerslaan en bevriezen, zodat er zwart ijs onstaat dat glad is maar vrijwel onzichtbaar? Verse sneeuw is minder glad als platgereden of bevroren sneeuw. 

Leer door vooraf te oefenen
Veilig rijden op sneeuw en ijs leer je alleen door te oefenen, en vaak is het het beste om dat op een rijparcours te doen, waar het geen ernstige gevolgen heeft als je slipt. Als je die mogelijkheid niet hebt, is een grote, lege parkeerplaats ook een goede plek om te oefenen hoe je op sneeuw start, stopt en door de bocht gaat. Of volg een rijvaardigheidscursus. 

En zorg voor de juiste uitrusting
Zorg ervoor dat je auto winterbanden heeft met sneeuwkettingen op de banden of in de achterbank en dat je een volle tank hebt. Neem extra kleding, een zaklamp, eten en drinken mee, evenals extra ruitenreiniger en knipperlichten die je op de weg kunt zetten. Meer over wat je moet meenemen in de auto in de winter

Zelfs met goede koelvloeistof, winterbanden, elektronische stabiliteitscontrole, aandrijving op alle wielen en een zak chips binnen handbereik moet je je ervan bewust blijven dat sneeuw en ijs op het wegdek erg verraderlijk kunnen zijn. En zelfs als jij erin slaagt de controle over je auto te behouden, wil dat niet zeggen dat andere automobilisten dat ook lukt. Dus niet te gauw denken dat het allemaal wel goed komt. Blijf rustig en bedachtzaam.

 

Winterbanden kopen.

Rijden met sneeuwkettingen.

Vierwielaandrijving vs all wheel drive.