Geen nood, we zijn plots geen autowebsite geworden, maar toen de invoerder van Jaguar ons vroeg of we geen zin hadden eens met hun nieuwe F-Pace naar de Alpen te rijden, moesten we ook weer niet zo heel lang twijfelen. Nogmaals geen nood, we gaan hier niet in motorversies en andere technische details duiken. Wat we wel willen doen, is onze indrukken delen van - om maar meteen de conclusie prijs te geven - een heerlijke en uitermate geschikte wagen voor je wintersportuitstapje.
De Jaguar F-Pace is een compacte cross-over SUV en is de eerste terreinwagen in de rijke geschiedenis van het automerk. Het SUV-segment is natuurlijk een sterk groeiend segment in de autowereld en dus is het niet geheel onlogisch dat ook Jaguar zich in die strijd zou werpen.
Ruimte zat
Het testpubliek bestaat uit een gezinnetje van drie personen; vader, moeder en op de achterbank een zesjarige overenthousiaste meid die zo snel als kan op de sneeuw wilt staan. Papa sleurt nogal graag een paar verschillende snowboards mee, de dames in kwestie kijken niet op een valies meer of minder en ja, ook de slede moet mee. Wel, dat past er allemaal netjes in. Sterker zelfs, er is nog flink wat ruimte over. De F-Pace is dan ook een behoorlijke grote wagen; 4,73 meter lang en twee meter breed. Een makkelijk moduleerbare koffer biedt je 650 liter bagage. Daar passen wel wat snowboards en ski’s in. De inzittenden genieten eveneens van heel veel plaats. Het panoramisch dak kan vanuit de kinderstoel op de achterbank op veel goedkeuring rekenen.
Wat een looks!
Smaken verschillen, daar zijn we het al lang over eens, en wanneer het over auto’s gaat, is die discussie vaak nog emotioneel beladen. Maar over de ‘looks’ van deze F-Pace horen we echt niemand klagen. Sobere lijnen, een potig geheel, agressief ogende voorkant, ranke achterlichten die wel ogen lijken en ondertussen toch overduidelijk Jaguar. Binnenin worden we helemaal verwend: ruimte in overvloed, heerlijke zetels, overzichtelijk dashboard en een boel hoogtechnologische snufjes die het rijden niet alleen makkelijker maar ook veel aangenamer maken. Snufjes die daarenboven bijzonder logisch opgebouwd zijn en waar geen vuistdikke handleiding voor nodig hebt. We noemen er maar enkele: verkeersbordherkenning, een intelligente snelheidsregelaar, een noodremsysteem, spoorassistentie en een erg uitgebreid InControl Touch Pro-infotainmentsysteem.
Reacties